Kategorie
E-biznes

Dropshipping co to jest

Dropshipping to rodzaj sprzedaży internetowej cieszący się w ostatnich latach coraz większą popularnością. Polega on na tym, że sklep przyjmuje zamówienia i sprzedaje produkty, a za realizację zamówień odpowiada dostawca, który magazynuje produkty i przesyła je do klienta.

W dropshippingu sprzedawca pełni rolę pośrednika pomiędzy hurtownią, producentem czy dystrybutorem, a klientem, którzy zamiast niego zajmują się docieraniem do klientów. Proces sprzedaży w dropshippingu przebiega w sposób następujący: klient składa zamówienie w sklepie, sprzedawca składa zapytanie o dostępność danego produktu w hurtowni, hurtownia informuje go, czy towar jest dostępny. Jeżeli tak, sprzedawca przyjmuje zamówienie, hurtownia rezerwuje określoną ilość produktów. Następnie sprzedawca otrzymuje płatność od klienta. Na kolejnym etapie wysyłana jest hurtowni należność za produkt pomniejszona o wysokość marży. Na koniec, hurtownia wysyła towar do klienta.

Jakie są główne zalety dropshippingu? Pierwsza z nich to brak obowiązku logistycznej obsługi zamówienia. W przypadku dropshippingu logistyka leży po stronie hurtowni, producenta czy dystrybutora. Sprzedawca nie ma obowiązku magazynować produktów, pakować przesyłek oraz wysyłać zamówień. Jego rola w transakcji ograniczona jest do przyjęcia od klienta zamówienia oraz płatności i przesłania danej kwoty do hurtowni. Następna zaleta dropshippingu to oszczędność czasu. Sprzedawca nie musi zajmować się rozliczaniem transakcji, wystawianiem paragonów i faktur oraz zamawianiem produktów. Zamiast tego może skupić się na rozwoju i promocji swojej działalności. Dropshipping to także oszczędność pieniędzy. Sprzedawca z powodzeniem może wykonywać swoją pracę w domu, bez konieczności inwestycji w magazyny czy pomieszczenia biurowe. Odgrywa to szczególnie ważną rolę w przypadku osób, które dopiero rozkręcają swoją firmę. Dzięki dropshippingu nie muszą one ponosić wysokich kosztów na początku działalności. Kolejny atut tego rozwiązania to brak konieczności zamrażania kapitału. W omawianym modelu nie ma ryzyka zalegania produktów na magazynowych półkach.

Dropshipping przyczynić może się także do wzrostu konkurencyjności sklepu. Wykorzystując ten model sprzedaży, pozwolić można sobie na zakup produktów, które w innych okolicznościach mogłyby się nie znaleźć w ofercie ze względu na między innymi wysokie koszy magazynowania.

Jak budować model dropshippingowy od podstaw? Pierwszy etap stanowić powinno badanie rynku polegające na sprawdzeniu, czy w branży istnieją sklepy stosujące dropshipping. Następnie należy zawrzeć umowę handlową z dostawcą, która precyzować powinna kwestie, takie jak sposób rozliczeń czy zasady zwrotów i reklamacji. Kolejny etap to wybór platformy sprzedażowej i stworzenie oferty. Aby sklep osiągnął sukces, zadbać należy o nieustanne poszerzanie asortymentu oraz jego promocję. Niezbędne będzie tutaj także bieżące testowanie każdego z etapów wdrożeniowych.

Dodaj komentarz